zahlavie

zapisky foto diar diy podniky

nedeľa 27. januára 2013

Prijímačky na VŠVU, voč tam kráča

Je mi trocha smiešne písať report o škole a o prijímačkách na nej, ale predtým, než som tam šla, asi by mi celkom pomohlo, keby som vedela, čo presne ma čaká, aké to tam bude a prečítať si od ľudí, čo tam boli, ako sa cítili.
Preto som sa rozhodla to spísať pre ľudí, čo sa na VŠVU chystajú a dúfam, že im to nejak pomôže.

Peniaze:Followeri, čo ma sledujú dlhšie možno vedia, že som tam tentokrát bola na druhých prijímačkách.
Osobne by som na viac nešla, akožto prijímačky na fotografiu rozhodne nie sú zadarmo a to nehovorím len o tom 50 eurovom poplatku za prihlášku.
Pokiaľ sa chystáte na fotografiu, pripravte sa na to, že vám bude treba ísť na konzultácie pred prijímačkami, pričom jedna stojí 10 eur - oplatia sa, aj keď ja osobne som bola len na jednej, pretože som na to vždy zabudla. (Nakoniec mi to ale vždy bolo aj tak vyčítané...)
Ďalej si budete musieť platiť portfólium, ktoré má pozostávať z 33 fotografií - 20 voľných fotiek, 10fotografií príbehu/dokumentu/reportáže, jeden autoportrét a dve ručne vyvolané zátišia.
Vytlačenie fotografií tiež niečo stojí, ja osobne odporúčam formát A3, ale myslím, že môžu byť fotografie aj o čosi menšie, aj o čosi väčšie. Tie väčšie ale samozrejme viac upútajú.
Minimálne dve fotky musíte mať ručne vyvolané na A3, to znamená minimálne nákup vývojky, ustalovača a fotografických papierov.
Teda to nie je záležitosť, ktorá vás mimo prihlášky nič nestojí.
Neviem, ako je to na iných odboroch, ale tam to určite tiež nie je úplne zadarmo, aj keď poznám i ľudí, čo tie prijímačky skúšali aj 5-6 krát.

Priebeh:
Prijímačky pozostávajú z dvoch kôl, nie je to teda ako na neumeleckých vysokých školách, kde prídeš na prijímačky, napíšeš ich a potom teda čakáš, že ťa prijali. Nie. Tu veľká časť vie ihneď na druhý deň, že ich neprijali, keď neprejdú prvým kolom. Tiež tu netreba dopredu posielať portfólium. Pri vstupe ho odovzdávate pedagógom.
Prvé kolo na fotografii pozostáva z toho, že najprv napíšete test všeobecného prehľadu- hlavne kultúrneho, matematické úlohy nečakajte. Potom sa začne druhá úloha- kreslenie zátišia (obvykle) a myslím, že tieto dve časti sú na všetkých odboroch VŠVU, ale istá si nie som.
Nakoniec je tu úloha, ktorá sa zvykne meniť, no ja som po oba roky mala stavanie a nasvecovanie zátišia a jeho následné odfotenie za 5 minút. A poviem vám, niekedy sú tam pekne divné veci na výber...

Na druhý deň sa dostavíte na VŠVU a teda zistíte, či ste sa dostali do druhého kola. Musíte mať aspoň 50 bodov zo 100, aby ste sa dostali.
Následne píšete test z angličtiny - nebojte sa, naozaj nie je ťažký a nemám pocit, že by sa mi prikladala nejaká veľká dôležitosť. A jeho úroveň je naozaj ľahšia, ako maturita úrovne A (ktorú by ste teda mali zvládať, ak sa chystáte na vysokú školu, žejo...)
Potom dostanete témy, ktoré sa budú fotiť. Niektoré majú byť digitálne, niektoré fotené na analóg, takže by ste mali ovládať obe médiá (čo sa predpokladá, keďže ste mali odovzdávať vo svojom portfóliu sebou vyvolané fotografie)
Máte na to určitý čas a potom musíte odovzdať dátovú kartu z fotoaparátu a urobiť výber fotografií na danú tému- ešte sa nemusíte napevno rozhodnúť.
Potom musíte vyvolať film a urobiť si kontakty (prekvapivo veľa ľudí nevie, čo to je- je vec, vďaka ktorej budete vedieť, čo na filme máte a ako neskôr fotky vyvolávať- položíte pásy filmu na fotografický papier, osvietite a vzniknú vám tam tak pásy vašich fotiek. Voilá. ) Netreba sa s nimi veľmi babrať, máte obmedzený počet papierov, viac, ako ten balík, čo ste dostali (vačšinou Foma, vždy 10 kusov) nedostanete.

Na tretí deň vyvolávate analógové fotky, urobíte finálny výber digitálnych fotografií a čakáte, kým na vás príde rad na pohovor s pedagógmi. Tý vás môžu "týrať" otázkami zo všeobecného umeleckého prehľadu (Pozor na Kvetana. Osobne z neho mám menší strach a človek zo mňa nedostane odpoveď ani na hlúpu otázku, keď sa na mňa pozerá :D) až po otázky aké máte radi filmy a hudbu.
Potom môžte ísť domov. Kedy budú výsledky vám povedia ešte na pohovore.
Malá rada, akožto sa naozaj stáva, že tam prídu ľudia, čo nevedia vyvolávať - ak máte ako, kde, otca, babku, dedka, strýka, čo vedia vyvolávať, poproste, aby vás to naučili. Aj vyvolávať a zväčšovať fotky, aj zakladať film do fotoaparátu, aj vyvolávať film. Pretože je stále dosť ľudí, čo sa do druhého kola dostane a tieto veci nevie. Môžte si zničenými fotkami zničiť aj šancu na postup a keď už ste sa dostali do druhého kola, predsa by to bola škoda, tak to nepodcente. Ja osobne som sa vždy snažila pomôcť, keď niekto niečo nevedel, ale ste na prijímačkách, treba sa spoliehať na seba.

Prijímačky teda trvajú tri dni a pripravte sa na skoré ranné vstávanie.
Dúfam, že som vám tým pomohla, v prípade akýchkoľvek otázok mi kľudne napíšte :)

P.S.: Nepovažujem sa teraz za nejakého experta ohľadom prijímačok tam, alebo čo, ale akožto som ich dvakrát absolvovala, myslím, že vám môžem podať celkom jasný obraz o tom, ako to tam vyzerá...

P.S.S.: Akožto jedným zo zadaní bola téma "Dokument o prijímačkách" mám celkom dosť veľkú zásobu fotografií priebehu a odtiaľ, tak teda, nech sa páči.



ani som nevedela, že som stretla a fotila Cardi, všimla som si to až pri prehliadaní fotiek :D





8 komentárov:

  1. jeeeeej!!! :D a ja som tiež pozerala že som ťa nevidela fotiť po škole! jupujihidpi! a tešim sa že budeme taktrochu spolužiačky:)) a fakt maš dobre tie fotky! ja som presne rozmyšlala že musi byť dosť ťažke spraviť zaujimave fotky toho isteho prostredia ktore foti dalšich x ludi. :)) GRATUL!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, popravde tá téma Dokumentu mne osobne dala najviac zabrať práve preto, lebo to neustále vyzeralo tak, že "Ja fotím niečo, niekto fotí mňa, niekto fotí niekoho, ako mňa fotí" Akožto sme mali tému aj portrétu uchádzača, aj tento dokument, vyzeralo to tak, že na jednom človeku niekedy boli aj tri objektívy a vyzeralo to strašne smiešne :D

      Aj ja sa inak teším. Aspoň také veci ako dejiny umenia a pod budeme mať spolu so všetkými prvákmi, či ?
      Tak aspoň v bufete sa snáď budeme vídať ! :D Aj ja sa teším :) (asi na všetko :D)

      Aj tebe patri gratulácie! Ou jé :D !

      Odstrániť
  2. Myslim , že aj také veci ako kresbu a tak by sme mohli mať spolu , nie? Čo sa dávaju tie kurzy . Ktovie kto je s kým pospajaní :) inak budeš mať za spolužiačky dve moje kamošky. obidve su aj na fotkach :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej? Ktoré? :D Respektíve, ja vôbec netuším, kto iný sa dostal, takže informácie potešia :D

      No, myslím, že aj vy aj my to máme s Kvetanom (bleh. Nebudem šťastná pri kresbe... :D) ale neviem ako to bude riešené, ktovie :D

      Odstrániť
  3. fuha:uzastne fotky:) vdaka za report... tak ked teraz viem ako to chodi silne uvazujem ci vobec do toho ist, myslis ze sa tam ma nejaku sancu dostat clovek nie s umeleckej strednej?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja nie som z umeleckej strednej, ale obyčajného jazykového gymnázia ;)

      Odstrániť
  4. ahoj :) super fotky a pekne od teba, ze sa delis so svojimi skusenostami :) ja by som chcela tento rok skusit na VŠVU grafiku. nepoznas nahodou nejakych ludi, ktori boli na skuskach v tomto odbore? rada by som sa nejako pripravila lepsie a striasla tu nervozitu. a nevedela by si este nejako popisat ten test vseobecneho prehladu? lebo ja teraz "drvim" dejiny umenia, tak ci zbytocne alebo sa mi to zide. dakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Poznám, poznám. Ten test zo všeobecného prehľadu... nuž, treba mať nejaký prehľad v dejinách umenia, ale myslím si, že ti kľudne stačí prezrieť si knihu "izmy" alebo tak, čo je si mylsím dosť jednoduchá faktokrafia a pripraví ťa na to, aby si sa vedela orientovať a zodpovieš s tým určitý počet otázok. Určitá časť otázok je potom taká, čo podľa mňa vie len veeeľmi málo ľudí. Ani ja po 4 rokoch štúdia dejín umenia som to nevedela ;) A potom sú tam už úplné odveci čo si stačí len tipnúť a dúfať, že dobre :D
      Netreba to podľa mňa brať úplne vážne, radšej sa sústreď na dobré portfólio, pretože ten test je naozaj 50% ľahkých otázok a 50% šialeností podľa mňa. Neviem si predstaviť, ako by som sa na to mala učiť :)

      Odstrániť